Претрага

Како треба да се учи (2. део)

Оцена корисника:  5 / 5

Звезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активна
 

Да бисте уклонили недостатке који се јављају приликом учења и да би тај процес био што квалитетнији и продуктивнији, важно је да знате свој стил учења.images learning
Сигурно сте код себе већ развили одређени начин на који усвајате знање и који вам олакшава учење. Приликом учења можете користити више стилова, с тим да ће један вероватно бити доминантнији од другог. Који стил учења ћете изабрати, зависи од ситуације, односно знања која усвајате?

Постоје различити приступи и начини на који можете приступити учењу. Постоји класификација стилова учења коју су дали Хани и Мамфорд. Они разликују четири типа:
1. Активиста
Ако сте активиста, онда уживате да будете у центру пажње. Бацате се са пуно ентузијазма на практичне активности. Чим неку активност завршите, имате жељу да одмах пређете на нову, без жеље да станете и сагледате шта је урађено, тј. шта сте ново научили. Највише вам одговара учење које садржи следеће методе: обука, пројекти, играње улога, учење у природи.
2. Ревизор
Најбоље учите када седите негде позади и посматрате ствари из различитих углова пре него што донесете неки закључак. Волите „натенане” да анализирате шта сте ново научили пре него што почнете да то примењујете у пракси. Највише вам одговара учење које садржи следеће методе: групне дискусије, повратне информације, менторски рад, посматрање, филм и видео.
3. Теоретичар
Ако сте теоретичар, онда вас краси то да волите да учите помоћу питања и да стално проналазите логику из претпоставки и концепата. Цените када имате интелектуални изазов. Имате логичан, рационалан приступ и тежите да будете објективни. Највише вам одговара учење које подразумева следеће методе: истраживање, читање, учење на даљину (помоћу компјутера и интернета), додатно образовање, учење у класичним учионицама, предавање, питања и одговори.
4. Прагматичар
Као прагматичар, ви стално тражите везу између учења и практичне примене тог знања. Волите да експериментишете идејама: Да ли и како оне функционишу у пракси? Највише вам одговара учење које укључује следеће методе: менторски рад, решавање студија случајева, постављање циљева, креирање тока учења на флип чарту или прављење мапе ума.

Тестирајте себе тако што ћете одредити који је ваш доминантни стил учења. Поступак: изаберите 25 од понуђених 40 одговора које највише осликавају вашу личност; забележите све бројеве ваших одгоовора. 
Понуђени одговори:
1. Волим да причам са другим људима о томе како проблеми треба да се решавају.
2. Понекад посматрам активности других људи.
3. Волим да читам и да на тај начин учим.
4. У потпуности се предајем новим изазовним и практичним активностима.
5. Волим да експериментишем када треба да извршим домаћи задатак.
6. Потребно ми је време како би се навикао на нове идеје.
7. Учење помоћу филмова и видеа помаже ми да боље разумем градиво.
8. Волим дефинисане задатке у којима могу одмах да почнем са радом.
9. Одговара ми учење помоћу метода учења на даљину или е-учења.
10. Уживам у вођењу других кроз пројекат/задатак који се тимски реализује..
11. Често могу да предвидим резултат.
12. Испитујем и истражујем логику која стоји иза претпоставки решења неког задатка.
13. Проналазим да је дискусија/размена мишљења најбољи начин за учење.
14. Поредим своја решења са решењима других ученика.
15. Могућност да се постави питање је јако битно за мене приликом учења.
16. Учење напољу и тренинг су веома интересантни.
17. Распитујем се за скоро све што је у вези са постављеним задатком.
18. Волим практичне активности на часу (експерименти, вежбе,игрице).
19. Често истражујем питања и разне теме везане за лекције које учим.
20. Волим да анализирам ситуацију пре почетка учења.
21. Волим да учим у класично постављеним задацима - предавање, учење код куће, одговарање на часу.
22. Волим да учим кроз стварања и визуелну презентацију оног што смо учили (мапа ума или графички приказ садржаја за учење)
23. Предавање је често најбољи начин за мене да учим.
24. Искрено уживам у слушању других и њихових мишљења.
25. Преузимам акције и почињем са реализацијом задатака одмах.
26. Добар сам у визуализирању задатка пре него што започнем исти.
27. Студија случаја (анализа наког примера) ми помаже да стварно разумем неки концепт.
28. Често замишљам како би ствари требало да се ураде.
29. Трудим се да испланирам сваки пројекат на коме радим.
30. Сам волим да осмислим како да учим. 
31. Учим најбоље када могу да пратим некога како ради одређени посао или демонстрира како нешто да се уради .
32. Тежим да класификујем или уредим идеје како би решио проблем.
33. Волим да учествујем у брејнстормингу (све оно што падне ма памет у вези са темом или задатком) на теме са којима се мој тим или ја суочавамо.
34. Веома сам организован.
35. Најбоље учим кроз практичне вежбе или играње улога.
36. Могу да учим кроз истраживачки рад.
37. Стално видим шансе у окружењу.
38. Учим посматрањем како други раде.
39. Најбоље учим кроз менторски рад.
40. Волим решавање проблема.

У табели испод, заокружите 25 одговора које сте издвојили из претходне листе. Одредите које је поље у коме имате највише изабраних ставова. Да ли је то активиста, ревизор, теоретичар или прагматичар. То поље је карактеристично за ваш стил учења.

АКТИВИСТА      1 4 8 16 18 25 30 35 37 40
РЕВИЗОР         3 6 9 12 14 15 20 23 32 36
ТЕОРЕТИЧАР   2 7 13 21 24 26 28 31 33 38
ПРАГМАТИЧАР 5 10 11 17 19 22 27 29 34 39

Ако је слична процентуална заступљеност одговора за сваки стил учења (по 6 или 7 одговора за различите стилове), то значи да још немате довољно дефинисан стил и
да треба да одредите, односно изградите један главни. Како да изградите сопствени стил? Тако што ћете ако, на пример, одаберете стил учења „активиста” и при првом
тестирању сте дали седам одговора које одговарају овом стилу, радити на још три ствари које вам фале како бисте у потпуности заокружили овај стил. Све ово не значи да ћете одбацити све оно што је карактеристично за друге стилове, већ да ћете имати један који сте профилисали и са којим се најбоље сналазите. Увек је добро комбиновати различите, а доказане стратегије из осталих стилова учења, како бисте постигли циљ - запамтили и научили градиво и успешно обавили задатак.